frumattssons.blogg.se

En blogg om alla mina små tankar och funderingar

Om Alfons Åberg

Publicerad 2012-11-04 16:47:00 i Allmänt,

Jag har nog lite Alfons Åberg-syndrom, ni vet det där ”jag ska bara”. Hur sent jag än går och lägger mig och hur avgrundstrött jag än är så ska jag BARA plocka undan på bordet i tvrummet och ställa in i diskmaskinen, BARA sätta igång den, BARA torka av diskbänken, BARA plocka undan prylar och leksaker som Astrid spridit runt i huset under dagen och BARA kolla om jag ska ladda tvättmaskinen inför morgondagen. Och vips så är jag skitpigg och börjar rensa i badrumsskåpet och skriver inköpslistor långt efter midnatt. Helt värdelöst. Och så måste man ju kolla Facebook och spela lite Quizkampen innan hjärnan får vila. Jag är nog skapt för att jobba natt istället för då är jag pigg, morgnarna är ju hemska att gå upp på!

Alfons är förresten slang för ”hallick” på både norska och danska för er som missat det, mig och min fjanthjärna har det såklart inte undgått. Men i övrigt så har jag nog inga fler likheter med Alfons, och skönt är väl det. Vem vill egentligen identifiera sig med en tunnhårig sexåring iklädd endast bruna kläder (som han säkert har bara för att den piprökande höghusområdesfarsan ska slippa färgsortera tvätten eftersom det aldrig talats om någon mamma till Alfons och jag, ogenusaktig som jag ibland är, förutsätter att det är mammorna som för det mesta sköter tvättsorterandet)? Äh, hon kanske sitter på psyket eller är död, men sorterar tvätt gör hon minsann inte och då blir det såhär. Tur för Alfons att han har sin låtsaskompis Mållgan i alla fall, eller har han dragit för många djupa bloss av pappas pipa och sitter och hallucinerar inne på sitt pojkrum medan pappan (som för övrigt heter Bertil) tittar på tv, kladdar lite på sig själv och drömmer om att få sätta på någon i ”Ensam mamma söker”?

Som den seriösa bloggerska jag är så har jag naturligtvis gjort lite research kring det här med Alfons mamma, i en tråd på Flashback tror de sig veta svaret! De fem hetaste alternativen är:

1. Alfons mamma är död. Hon dog vid förlossningen på grund av Alfons vattenskalle, kärringen sprack helt enkelt.

2. Alfons mamma dog för att Alfons och pappan var så jävla tråkiga.

3. Alfons mamma var sprutnarkoman och sög gubbkuk mot betalning för att supporta sitt heroinmissbruk, sedan avled hon av AIDS. Huruvida det var gubbkukarna eller de begagnade knarksprutorna som gav henne HIV tvistar de lärde om.

4. Alfons pappa har kidnappat Alfons från mamman och det är därför de lever ett anonymt liv under falsk identitet i en stad utan namn.

5. Alfons pappa och pappa adopterade ett barn i Tyskland och sedan separerade de.

Kolla förresten också gärna in "Myten är sann: Alfons Åbergs mamma existerar" som en grupp på Facebook heter.

 Vad tror du själv? Skriv gärna en kommentar.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela