frumattssons.blogg.se

En blogg om alla mina små tankar och funderingar

Om the big bokrecension

Publicerad 2012-10-01 23:28:41 i Allmänt,

Här kommer den, den utlovade recensionen av boken ”Hemligheten med ett lyckligt familjeliv” som jag fick när Jehovas vittnen var och hälsade på i sommar. 191 sidor ohärlig läsning med deras tips och tricks kommer här i en förkortad version. Håll tillgodo!

Innan man kan få ett lyckligt familjeliv måste man ju såklart hitta någon att gifta sig och bilda familjen med (eftersom ”samboende utan äktenskap betraktas som otukt”). Då är det dejting som gäller och det är då viktigt att hitta någon som har ”samma religiösa övertygelse och samma principer”. Fast det kan ju uppstå problem ibland, till exempel ”om din tilltänkta partner tycker om att ägna sig åt viss aktivitet, till exempel fotvandring, och inte du gör det, betyder det då att ni inte bör gifta er med varandra?” Ja detta är ju djupa frågor som många av oss brottas med varje dag, men svaret är enkelt: ”inte nödvändigtvis, ni kanske har andra VIKTIGARE intressen gemensamt”. När man kommit över detta är det en del andra saker man bör fråga sig innan man kastar sig in i äktenskapet (som man förresten inte bör göra förrän man hunnit ”förbi ungdomsblomstringen, den period så de sexuella känslorna är starka och kan AVTRUBBA OMDÖMET ”). Som kvinna gör du rätt i att fråga dig vad mannen ”har för inställning till pengar, om han missbrukar alkohol samt vilka ansvarsuppgifter han har i församlingen?”. För männen rekommenderar man att fundera över om kvinnan ”kan sköta ett hem, är förståndig, flitig och ekonomisk och om hon är villig att UNDERORDNA SIG LEDARSKAP eller om hon är omedgörlig, kanske rentav UPPRORISK?” Om alla svar på dessa frågor är bra så kan dejtandet fortsätta, med förmaningen att ”eftersom hjärtat är förrädiskt gör ni klokt i att inte vara för er själva i ett hus, en våning, en parkerad bil eller på någon annan plats där ni kan frestas till ett orätt uppförande”. Spännande…

Sedan får vi anta att tiden går och att mannen och kvinnan gifter sig och då gäller det att sköta sig minsann, som kvinna bör du då tänka på att ”mannen skapades med egenskaper som skulle göra honom till ett FRAMGÅNGSRIKT FAMILJEÖVERHUVUD" men att en ”god äkta man inte är hård och diktatorisk”. Det var ju skönt att höra, särskilt med tanke på att ”om en hustru föreslår någonting som skiljer sig från det som hennes man har tänkt sig, bör han ÅTMINSTONE LYSSNA”.

Efter ett tag kanske de äkta makarna får barn och då ska de uppfostra dem bra såklart. Man bör ”engagera barnen och låta dem använda sin kreativitet genom att rita och spela upp bibliska händelser”. Sedan ska man ju inte glömma att ”ett regelbundet bibelstudium är viktigt för familjen” samt att ”familjestudiet måste gå före andra planerade aktiviteter, inte tvärtom”.  Kom också ihåg att ”många tonåringar idag har mycket fritid som de själva bestämmer över. Den kommersiella världen utnyttjar detta och översvämmar marknaden med fritidsprodukter. Lägg till detta världens ringaktning för Bibelns moralnormer och DU HAR INGREDIENSERNA TILL EN TÄNKBAR KATASTROF.” Oj, ni hör hur hemskt det låter va? Ja då kan det gå illa minsann, tur då att föräldrarna ska se till att lära tonåringarna att de bör göra annat på sin fritid. Ägna den åt ”exempelvis familjen, personligt studium, samvaro med andligt mogna personer, kristna möten och hushållsgöromål”. Nämnde jag att boken är tryckt 1996 och inte på stenåldern? Fast det syns ju förresten på klädseln på de överdrivet leende personerna i boken. Men mig kan ni inte lura minsann… Men det är iallafall bara för föräldrarna att kämpa vidare med uppfostran av sina barn trots att ”en av de främsta orsakerna till att barn gör uppror är den SATANISTISKA OMGIVNINGEN i världen”. Därför måste föräldrar och barn ”samarbeta när det gäller att tillämpa Bibelns principer, om det ska bli harmoni i familjen”. Fast det kan tyvärr bli lite oharmoniskt emellanåt ändå, särskilt på grund av de ”falska föreställningar som barnen kan konfronteras med i skolan – världsliga filosofier, till exempel EVOLUTIONSLÄRAN, nationalism och föreställningen att ingen sanning är absolut”. Men kom då ihåg att ”många problem kan förhindras med ett bra program för andlig fostran”.

Åren går och äktenskapet kanske börjar knaka lite, vilket förmodligen beror på att ”människor är ofullkomliga och lever i en syndfull värld som är i SATANS VÅLD!” Då gäller det att inte sticka ut och vänstra minsann utan istället veta värdet av självbehärskning, men ”naturligtvis kan ingen avkomling av Adam ha full kontroll över sitt ofullkomliga kött”.

Ja, såhär låter det i hela boken ungefär, så jag kommer konstigt nog att leva vidare som vanligt och inte bli medlem i deras församling hur snälla de än verkar, jag fick ju för tusan både en bok och en tidning senast de var här! Och de sa att vår dotter var söt! Ja, nu slipper ni i alla fall läsa denna tråkiga bok och om någon ändå är sugen så kan den få mitt exemplar med understrykningar och allt! Ha det bra alla läsare!

Och kom för allt i världen ihåg: ”Kompromissa ALDRIG i fråga om Bibelns principer”