frumattssons.blogg.se

En blogg om alla mina små tankar och funderingar

Om djurarters uppkomst

Publicerad 2012-08-15 08:28:00 i Allmänt,

Ibland när jag inte har något annat att bry min hjärna med så brukar jag fundera över djurarters uppkomst. Nej, det är inte så djupt, vetenskapligt eller krångligt som det låter. Det hela går helt enkelt ut på att jag tänker på ett djur och dess utseende och försöker sedan att hitta två andra djur som skulle kunna vara "föräldrar" till djuret. Om man tar en alpacka till exempel, det ser ju ut som att det är ett får och en giraff som haft lite fuffens för sig, och att sedan alpackan blev deras barn. Förstår ni? Helt vetenskapligt fel och alldeles omöjligt, men en trevlig tanke iallafall. Samma sak gäller mammutar, ja jag vet att de är döda sedan länge, men det hör inte hit. Men en mammut är i mitt huvud en korsning mellan en elefant och en highland cattle. Och sen kan man (jag) fortsätta att tänka ut små konstiga familjekombinationer tills jag kommer på något som är mycket viktigare att tänka på.
 
    
Mamma får                    Pappa giraff         Barnet alpacka
 
 
   
Mamma elefant                Pappa highland cattle         Barnet mammut

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela