frumattssons.blogg.se

En blogg om alla mina små tankar och funderingar

Om brottsoffer

Publicerad 2012-08-18 22:51:17 i Allmänt,

Jag är en sådan som gärna vill förbereda så mycket som möjligt och göra allt bra för folk runt omkring mig. Jag kan väl börja med att säga att vi kollar mycket på CSI och den typen av tv-serier i mitt hushåll. Det är roligt att se hur poliser och brottsplatsutredare kan få så mycket information av så lite ledtrådar. Ja, jag vet att det bara är på film, men det är ju ändå jättespännande att se hur de fångar mördaren till slut bara för att han råkat lämna efter sig två gruskorn från sin sko som bara finns i just hans trädgård. Gruset alltså, inte skon, de har han väl i hallen som normalt folk har? Fast om man är en mördare är man ju inte vidare normal. Nog om det, nu höll jag på att tappa tråden här lite, men okej.
Jo just det här med de små detaljerna och ledtrådarna är ju skitspännande och ibland när jag är ute och springer (eller mest powerwalkar, men att skriva att jag springer låter ju mycket hurtigare) och lyssnar på musik så tänker jag att jag alltid måste vara beredd på att försvara mig om jag skulle bli överfallen. Eftersom jag har musik i öronen så hör jag kanske inte när överfallaren kommer. Heter det förresten överfallare?  Egentligen "faller" han ju inte över mig utan snarare hoppar på mig. Men jag har tänkt ut hur jag ska kunna hjälpa polisen ifall jag skulle bli överfallen och ska lämna signalement eller, i värsta fall, blir mördad. 
Det bästa är ju att försöka riva förövaren i ansiktet, det ger ju två bra grejer. För det första så är det ju väldigt synligt med rivsår just i ansiktet på honom och för det andra så får jag hans hud och blod och därigenom hans DNA under naglarna och just DNA-grejer är ju så bra att ha tycker de i alla tv-serier. En annan bra sak är att skrika skithögt (hmm, vem skulle höra mig mitt ute i skogen på en grusväg? Men ändå..). En tredje sak är att ha telefonen beredd på ljudinspelning så det bara är att trycka på en knapp snabbt som fan så att jag kan få säga mina sista ord och kanske skrika om hur mördaren ser ut så polisen vet det när de hittar mig, ifall nu överfallaren/överhopparen inte snor min älskade iPhone, den dumjäveln. Pepparspray hade ju varit bra att ha, men eftersom äkta pepparspray räknas som kemiskt stridsmedel och kräver vapenlicens för att få ha i sin ägo så får man isåfall köpa någon light-version och det har jag inte gjort. Eller så får man helt enkelt kasta en näve grus i ansiktet på överfallaren/överhopparen. 
Nej, jag tror inte på allvar att 178 cm långa och xx kilo tunga stora och starka jag ska bli överfallen, men det är ju alltid bra att ha en plan och det skadar ju inte att ge lite tips. Eller så använder man helt enkelt detta som en väldigt bra ursäkt för att slippa ut och springa och istället sitta hemma i soffan, titta på CSI, käka pizza och lämna hemliga kartongmeddelande efter sig...
 
                         

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela