frumattssons.blogg.se

En blogg om alla mina små tankar och funderingar

Om tolkningar

Publicerad 2012-08-20 21:13:24 i Allmänt,

I egenskap av barnskötare och de två senaste åren även mamma, har jag haft det höga nöjet att få stifta närmare bekantskap med Astrid Lindgrens fantastiska böcker. Redan som barn älskade jag flera av dem men ju äldre jag blivit desto mer fundersam blir jag över vad tanten egentligen skrev om. I mina ögon är det en del skumt faktiskt.
Om vi tar Emil i Lönneberga till att börja med. Varför är drängen Alfred hellre nakenbadarkompis med gårdens framtida arvtagare lille Emil än med den kärlekstörstande och mer jämngamla pigan Lina? Samma sak är det med Rasmus och Paradis-Oskar, vad är han egentligen ute efter den där luffaren? Madicken och den äldre grannpojken Abbe, ja ni ser ju mönstret. Vad hade Bosse i Mio min Mio rökt när han fick se ett stort andehuvud med tillhörande skägg segla ner från himlen och där och då bestämde sig för att åka med? Samma sak med Lillebror i Karlsson på taket. Hur många av oss har så konstiga kompisar att de har en propeller på ryggen och ser ut som läskig minigubbe om man inte tagit något som starkt påverkar verklighetsuppfattningen? Vem är egentligen pappa till Ronja? Lovis kan ju omöjligt vara helt säker på den saken när hon lever ihop med tolv vilda rövare före p-pillernas och de säkra kondomernas tid. Men det ser ju såklart bättre ut att säga att det är hövdingen Mattis barn än att det skulle vara Skalle-Pers lilla flicka. 
En scen ur Lotta på Bråkmakargatan kommer jag särskilt ihåg. Det var den där familjen ska åka på utflykt och pappan bara ska tanka bilen, men han dröjer och när han väl kommer tillbaka hem har han den lama ursäkten "men du vet Blomgren på macken, han pratar ju så mycket". Mamman ser då duktigt sur ut och om ni frågar mig så var det nog Blomgrens fru han träffat och de hade minsann inte bara pratat. Lite senare i filmen har föräldrarna dock början till lite inomäktenskapligt kuckelimurr för sig under en filt, men då passar ju sonen Jonas på att ramla i sjön och mamman blir utan grand finale iallafall. Jävla ungar!
Pippi Långstrump behöver vi väl inte ens gå närmare in på med frånvarande föräldrar, förmodligen anabolafyllda muskler och suspekt mycket kontanter? Att inte hennes snusförnuftiga vänner Tommy och Annika sagt åt henne att sätta in pengarna på ett sparkonto med förmånlig ränta istället för att bära runt på dem är ju för mig en gåta.
 
Och mitt i allt detta slår det mig att vi döpt vår dotter till just Astrid. Ridå.
 
         

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2012-08-20 21:41:30

Haha! Du skriver ju bara helt underbart:)

Svar: tack så mycket! så glad jag blir!!! :)
Martina

Postat av: Delina

Publicerad 2012-08-21 12:01:01

gillar hur du tänker här.. har aldrig sett på detta på det viset men du har helt klart rätt i det du skriver.

Svar: haha, barnböckerna av astrid lindgren blir aldrig desamma efter att man läst min tolkning av dem :) kul att du hittat min blogg, hoppas du vill följa mig :)
Martina

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-08-21 21:56:20

Och jag har en liten Abbe... =)

Svar: hahaha! då vet du vad som väntar!!! vi kanske skulle få ihop dem, vilket team ;)
Martina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela