frumattssons.blogg.se

En blogg om alla mina små tankar och funderingar

Om religion

Publicerad 2012-09-27 07:30:24 i Allmänt,

Jag hade inte tänkt berätta detta, men jag gör det ändå. Fan, man lever bara en gång så denna lilla historia ur verkligheten bjuder jag på!

En dag nu i sommar stod jag i köket och plockade ur diskmaskinen, Astrid var lugn och tyst och alla ni som har eller har haft småbarn vet att det betyder att det är något djävulskap på gång då. Jo visst var det så, för sekunden senare skrek hon till inne från vårt sovrum. Jag skyndade de få meterna bort dit och synen som mötte mig glömmer jag aldrig, jag höll på att dö av skratt. Utan att avslöja för mycket kan jag väl säga att hon hittat vår ”hemliga låda” och att det på sängen satt en livrädd unge som jämte sig hade ”något” som vibrerade. Jag hann precis stänga av den och mellan skrattattackerna försöka förklara att det inte är någon leksak (fast det är det ju, hmmm) och vilka kommer gående över gräsmattan just precis då?

Jo, JEHOVAS VITTNEN! Vilken tajming! Jag kände igen bilen och kvinnorna i lite för långa kjolar med den lilla boken i handen, de brukar köra omkring här på somrarna och försöka sprida sina idéer.  Behöver jag berätta att jag inte öppnade dörren när de ringde på? Jag kände mig då rakt inte redo eller mottaglig för att höra på några fina ord om Gud, den sanna tron och köttets omoraliska lustar. Fast det säkert var precis vad jag behövt just då.

Några veckor senare kom de tillbaka och då hade jag så dåligt samvete för gången innan att jag kände mig tvungen att öppna dörren och stå och lyssna jättelänge på deras prat och vara trevlig. Det är så typiskt mig, jag kan inte bara säga att jag inte är intresserad utan jag låter dem mala på om sitt tills de tror att jag vill hänga med på bibelstudier och partaja med dem i Rikets Sal. Jag svarar på deras frågor och är artig men jag kan verkligen inte bara dissa dem, jag hyser någon konstig respekt för religiöst folk, de känns så gammaldags på något sätt. Och så tycker jag lite synd om dem för att de är så lättlurade också. I alla fall så råkade jag berätta att vi skulle gifta oss snart och naturligtvis blev de glada att höra att vi skulle göra det i kyrkan och vara ordentliga (trots att vi redan hade barn ihop och levt i synd om skam, typ). De lovade att lämna en bok till oss om hur man får ett lyckligt äktenskap och ”visst” tänkte jag, ”vi har väl tjurat ihop på varandra typ tre gånger på över sju år, så självklart behövde jag veta det. Not”.

Någon vecka senare damp det ner en fin blå inbunden bok med texten ”Hemligheten med ett lyckligt familjeliv” tryckt i guld på framsidan. Den kunde jag ju inte gärna elda upp i pannan som man gör med deras andra tidsskrifter (tror ni man kan be dem trycka Vakttornet på sådant papper som inte är så blankt? Det brinner ju mycket bättre då). Så nu har jag alltså läst 191 sidor om hur man får ett lyckligt familjeliv och jag tror inte på det ett skit! I nästa blogginlägg kommer en recension av eländet, det får ni inte missa!

 Till dess, ha det bra!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-09-27 07:36:56

Haha den lådan har Ebba också hittat här hemma, dog av skratt.

Svar: visst är det härligt med barn!
Martina

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-09-27 07:42:39

du kunde väl öppnat med vibratorn i handen och sett hur de reagerat.. hihi

Svar: haha! ja det skulle man gjort! eller vänt hela samtalet till att jag skulle vilja ha med dem i min församling: satanisterna... :)
Martina

Postat av: ElakaErika

Publicerad 2012-09-27 21:39:04

Haha!
Här hemma har vi en sådan låda under sängen. Det mesta är skämtartiklar man har fått av vänner i födelsedagspresent men de har alla fått sin plats i "hemliga lådan".

Vi har också en ovana som innebär att vi smyger upp på sonen lite spontant för att få lite bilder till familjealbumet som inte är så konstlade.

Sambon hör att sonen är i sovrummet och grejar så han smyger dit med kameran och ropar sonens namn.
Sonen vänder sig om och sambon fyrar av ett kort.
Ungen sitter på golvet med en grotesk jättedildo i båda nävarna och världens leende på läpparna.
Det är en bild som INTE kommer att hamna i familjealbumet.

Svar: men gud så underbart! hahaha! jo sätt in bilderna i albumet, eller ännu bättre: gör en fototapet och sätt upp i hallen, vänder inte jehovas vittnen i dörren då så vet jag inte vad!
Martina

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-10-03 22:26:58

Hahahahaha! Tror nog Jehovastanterna hade på känn att de verkligen behövde komma till ert syndiga hem...

Svar: jo sådant märks ju lååång väg. tur att vi bor på landet och i alla fall har en liten bit till närmsta grannarna...
Martina

Postat av: RichardCrith

Publicerad 2023-04-10 15:03:39

Hello my name is Matt D'Agati.
Solar energy the most promising and efficient types of renewable energy, and it is rapidly gathering popularity as a principal energy source on the job. In the near future, it's likely that solar technology is the dominant source of energy on the job, as increasing numbers of companies and organizations adopt this neat and sustainable energy source. In this specific article, we shall discuss why it is essential to change to renewable energy sources such as for instance solar technology as quickly as possible, and just how this transition will benefit businesses together with environment.

The first & most important good reason why it's important to change to renewable energy sources could be the environmental impact. The usage fossil fuels, such as for example coal, oil, and natural gas, could be the main reason behind polluting of the environment, greenhouse gas emissions, and climate change. These emissions have a profound impact on the environment, causing severe climate conditions, rising sea levels, along with other environmental hazards. By adopting solar technology, companies and organizations can help reduce their carbon footprint and subscribe to a cleaner, more sustainable future.

Another essential reason to change to solar technology is the cost benefits it gives. Solar panel systems can handle generating electricity for businesses, reducing or eliminating the necessity for traditional sourced elements of energy. This might bring about significant savings on energy bills, particularly in areas with a high energy costs. Furthermore, there are many different government incentives and tax credits open to companies that adopt solar technology, which makes it a lot more cost-effective and affordable.

The technology behind solar technology is simple and easy, yet highly effective. Solar energy panels are made up of photovoltaic (PV) cells, which convert sunlight into electricity. This electricity are able to be kept in batteries or fed straight into the electrical grid, with regards to the specific system design. So that you can maximize the many benefits of solar power, you will need to design a custom system this is certainly tailored to your specific energy needs and requirements. This may make certain you have the best components set up, like the appropriate wide range of solar power panels additionally the right types of batteries, to optimize your energy efficiency and value savings.

One of many important aspects in designing a custom solar power system is knowing the several types of solar energy panels and their performance characteristics. There are 2 main kinds of solar energy panels – monocrystalline and polycrystalline – each featuring its own advantages and disadvantages. Monocrystalline solar energy panels are manufactured from just one, high-quality crystal, helping to make them more effective and sturdy. However, they are also higher priced than polycrystalline panels, that are created from multiple, lower-quality crystals.

In addition to financial savings and environmental benefits, switching to solar energy may also provide companies and organizations with an aggressive advantage. Companies that adopt solar technology are noticed as environmentally conscious and energy-efficient, and also this often helps increase their reputation and competitiveness. Furthermore, companies that adopt solar technology will benefit from increased profitability, because they are in a position to reduce their energy costs and enhance their main point here.

It's also important to notice that the technology behind solar power is rapidly advancing, and new advancements are now being made on a regular basis. For instance, the efficiency of solar panel systems is consistently increasing, making it possible for more energy to be generated from a smaller sized quantity of panels. In addition, new innovations, such as for instance floating solar energy panels and solar panel systems which can be incorporated into building materials, are mak

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela